Čtenářské znamení Sluníčkový poeta – poezie je posilovna pro mozek
Ke kterému znamení váš malý čtenář patří? Nemáte doma náhodou sluníčkového poetu? Věty váže do veršů a nic není tak, jak to vypadá. Vše je náznak, metafora, vlastně obraz ze slov.

Pojďme si o tomto úžasném znamení říct víc. Ale nejdřív o tom, jak milujeme čtení!
My v Restoriu nečteme z nudy, ale protože je to pohlcující! A nejen to. Mnoho vědeckých studií poukazuje na to, že kniha je úžasný nástroj, který může dítěti (a celé rodině) pomoci růst a rozvíjet se v mnoha rovinách. Ať už vyberete klasiku, moderní pohádky, naučnou literaturu či příběhy plné humoru – čtení je jedno z nejlepších dobrodružství, do kterého se můžete společně pustit.
Jste prostě úžasní rodiče, když dětem čtete! Vás už ale zajímají ty studie, že? Dnes vám jich představíme několik, protože básně jsou, jak uvidíte, hodně velká posilovna pro mozek i duši! Tak například vědci z University of Exeter zkoumali aktivity mozku při čtení různých textů (včetně poezie) pomocí fMRI skenů a zjistili, že čtení známých pasáží z poezie a klasické literatury aktivovalo části mozku, které nebývají aktivní při běžném čtení. Tyto „odměňující“ či „emočně rezonující“ oblasti zůstávaly aktivní i po dočtení textu, což může posilovat dlouhodobější citové a kognitivní efekty. To naznačuje, že básně (se svou rytmizovanou a metaforickou formou) dokážou stimulovat hlubší neuronové procesy a mohou přispět k větší pozornosti, paměťovému zapojení a také k emocionálnímu prožitku.
Básničky se často vyznačují rytmikou, rýmovanými obraty a hudebností jazyka. To může u dětí zlepšovat vnímání fonetiky a hláskových struktur. Také zlepšuje jejich paměť, protože pravidelné rýmy a refrény se snadno pamatují. Významně rozšiřuje slovní zásobu, jelikož poezie obvykle obsahuje neotřelé metafory a bohatou škálu výrazů. Básně jsou prostě „hry se slovy“, které děti motivují k tomu, aby si s jazykem samy zkoušely tvořit.
Ve výzkumech britských univerzit (např. Reading & Liverpool) se ukázalo, že poezie může podnítit vyšší úroveň empatie a emoční odezvy víc než texty populární či ryze žurnalistické. Při čtení poezie lidé citlivěji reagovali na různé emoční nuance, učili se vnímat subtilní významy a asociace. Poezie díky svým obrazům a metaforám pomáhala prohlubovat pochopení vlastních i cizích emocí. Poetický jazyk je prostě účinný nástroj rozvoje empatie a citlivosti – děti i dospělí, kteří čtou poezii, mohou lépe propojovat myšlenky s pocity. A ještě nekončíme! Básně, které v člověku rezonují emočně, mu mohou umožnit projít očistným zážitkem – vyjádřit skryté pocity nebo je bezpečně prožít skrze verše. To může vést k pocitu úlevy a lepší vyrovnanosti po přečtení.
Poezie je také vědci považována za podporu kritického myšlení. Některé vzdělávací publikace (např. z Educational Research and Reviews) se shodují, že interpretace básně ve škole rozvíjí analytické myšlení pro hledání významu, metafor, rozbor struktury. Podněcuje ke kreativnímu přístupu, k vlastním interpretacím a dalším nápadům. A protože básně zřídkakdy sdělují vše doslovně, a tak nutí čtenáře přemýšlet „pod povrch“, klást si otázky a spojovat různé roviny textu.
Zíráte co? A ještě jedna paráda na konec. Literární vědec a sociolog Nicholas Tobin z Cambridge zkoumal poetické čtenářské skupiny, které se scházejí k četbě a diskuzi nad básněmi a zjistil, že společné sdílení básní prohlubuje sociální vazby a posiluje mezilidskou komunikaci. U účastníků diskuzí se zvýšila sebedůvěra ve vyjadřování vlastních názorů.
Poetické sluníčko poznáte ho podle toho, že všude vidí krásu, maluje poetické obrázky nebo píše básničky. S oblibou se zasní a zapomene na okolní svět. Tíhne k pohádkovým nebo snovým příběhům, ovšem často spíš klidnějším, lyrickým. A přesně takovými knihami ho také potěšíte –
U nás na Restoriu si můžete vybírat z poezie pro nejmenší, říkadla, písničky nebo pro školáky a větší děti už delší a složitější básně.
Čtěte spolu, leťte spolu do příběhů. Restorio poletí s vámi.